Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Dr. Joško Kalilić FOTO Ovako izgleda helidrom KBC-a Split nakon preuređenja

FOTO Ovako izgleda helidrom KBC-a Split nakon preuređenja

Radovi su trajali pola godine

Prije šest mjeseci započeli su radovi na preuređenju helidroma KBC Split koji je izgrađen i svečano otvoren 1992. godine.

'Bio je to prvi helidrom izgrađen u Republici Hrvatskoj, prvi koji je dobio uporabnu dozvolu i prvi koji je ušao u međunarodni registar helidroma. Budući da je služio samo za zdravstvene svrhe bio je to i prvi zdravstveni objekt izgrađen u Hrvatskoj. Za tu svrhu je i dobio uporabnu dozvolu od tadašnjeg Ministarstva prometa. Treba naglasiti da je helidrom, prema tadašnjem službenom projektu, bio izgrađen u cijelosti i u vrlo kratkom roku na početku Domovinskog rata uz pomoć brojnih donatora i dobrovoljaca', kaže dr. Joško Kalilić, umirovljeni liječnik, inicijator izgradnje helidroma, koji je pomno pratio i njegovo preuređenje.

Od njegove izgradnje do danas prevezeno je helikopterima HRZ i MUP-a više od 10.000 teških bolesnika uključujući i ranjene branitelje za vrijeme Domovinskog rata pa je za vječni spomen na njih postavljena i spomen-ploča po kojoj je ovaj helidrom također jedinstven u Republici Hrvatskoj.

'U skladu s novim Pravilnikom o helidromima (2021.) bilo je potrebno uvesti neke dodatne građevinsko-tehničke detalje koji su bili uvjet za novu uporabnu dozvolu. Stoga je uprava KBC Split na čelu s ravnateljem prof. dr. Julijem Meštrovićem pokrenula inicijativu za što skorije radove na preuređenju helidroma. Trebalo je 6 mjeseci da ti radovi završe (prema ugovoru s projektantom i izvođačima) i da helidrom s novim i suvremenim izgledom preuzme svoju dosadašnju veliku i važnu ulogu u hitnom helikopterskom prijevozu bolesnika. 

Od tehničkih promjena po kojima se obnovljeni helidrom (inače od početka do danas najveći, najljepši i najzaposleniji u Hrvatskoj), razlikuje od dosadašnjeg, je asfaltni krug za slijetanje helikoptera koji je povećan od 1250 m2 na 1400 m2 uz dodatni sloj asfalta debljine 15-ak centimetara s uobičajenim nagibom od 2% sprječavajući nakupljanje kišnice', pojašnjava dr. Kalilić.

Svjetla za noćno slijetanje helikoptera od početka izgradnje helidroma nalazila su se uz rub asfaltnog kruga, a sada su prema novom Pravilniku o helidromima ugrađena unutar asfaltnog kruga kako bi pilotu kod noćnog slijetanja u težim vremenskim uvjetima preciznije ukazivala središte sletne staze.

'Također, zbog izgradnje novih zgrada u blizini helidroma kojih nije bilo kod službenog otvorenja helidroma 1992. postavljena su dva specifična optička uređaja PAPI (Precision Approach Path Indicator) koji pomoću zelenog svjetla (prilaz helidromu ispravan) i crvenog svjetla (prilaz helidromu neispravan) navode pilota helikoptera na što sigurniji prilaz helidromu u noćnim uvjetima izbjegavajući na taj način mogućnost sudara s najvišim dijelovima novih zgrada u okolici helidroma.

Kod izgradnje helidroma 1992. nije bilo izgrađenih stambenih objekata u njegovoj blizini  pa je bio dovoljan samo jedan PAPI uređaj postavljen uz južni rub helidroma koji je navodio pilota helikoptera kod eventualnog preleta preko nekoliko gradskih nebodera koji su se nalazili udaljeni više stotina metara od sjeverne granice helidroma', dodaje dr. Kalilić.

Stup s vjetrokazom je premješten sa zapadne na sjevernu stranu zbog veće izloženosti vjetru kako bi pilotu preciznije ukazivao smjer i jačinu vjetra.

Dosadašnji montažni objekti za čuvara i HGSS opremu te kontejner s električnim osiguračima i alatom bili su smješteni na jugozapadnoj strani helidroma a sada su zamijenjeni s novim i većim zajedničkim montažnim kontejnerom smještenim na sjeverozapadnoj strani u kojem ima dodatno prostora za vatrogasce, medicinsko osoblje i raznu opremu za hitne intervencije.

Prethodni protupožarni hidranti uklonjeni su i zamijenjeni s novim postavljenim u blizini kontejnera. Nove ugrađene cijevi za vodu i kanalizaciju povezuju montažni kontejner s prethodnim cijevima za istu svrhu.

Suvremeni ormarić s električnim osiguračima nalazi se u montažnom kontejneru na dohvat vatrogascima u slučaju uključivanja noćnih svjetala kod najave dolaska helikoptera iako će noćna svjetla, uglavnom kao i do sada, uključivati dežurni liječnik ili tehničar u središnjoj Stanici hitne medicinske pomoći jer istovremeno nakon uključenja noćnih svjetala upućuju se dežurna hitna kola s medicinskim timom koji će preuzeti bolesnika nakon slijetanja helikoptera na helidromu.

'Mogućnost uključivanja noćnih svjetala, uporabom suvremene tehnologije, moći će noću, prema potrebi, vršiti i pilot iz nadolazećeg helikoptera. Čak će pilot moći, prema svojoj želji, smanjiti intenzitet noćnih svjetala na sletnoj stazi ako procijeni da bi ga njihova jakost mogla ometati kod približavanja helidromu.

Originalni ulaz u helidrom nakon svečanog otvorenja 1992. nalazio se u smjeru pravca istok zapad prema ulazu za hitni prijem bolnice. Naknadnom izgradnjom zgrada i gradskih ulica blizu helidroma ulaz je bio zatvoren i otvoren novi nešto sjevernije također na zapadnom dijelu helidroma. Sadašnjim preuređenjem i taj ulaz je zatvoren a novi (treći) ulaz  otvoren je na sjeverozapadnom uglu helidroma.

 Zemljana površina između asfaltnog kruga i ograde helidroma bila je otpočetka u istoj ravnini ili u blagom padu prema ogradi. Sadašnjim preuređenjem helidroma izvršeni su opsežniji iskopi pa nagib zemljane površine od ruba asfaltnog kruga do novo postavljene ograde iznosi oko 30 stupnjeva što daje vizualni dojam kao da je sletna asfaltna ploča povišena iako je praktički u istoj razini kao i prije, s tom razlikom, što je na prijašnji asfaltni krug postavljen novi sloj asfalta u debljini od oko 15 - 20 cm da bi prema potrebi mogli slijetati i uzlijetati i najteži helikopteri pod punim opterećenjem (vojni helikopter Mi 8 ima težinu oko 7 tona prazan i može ponijeti još 4 - 5 tona tereta. Slično je i s vojnim helikopterom Black Hawk. Civilni helikopter (model H145) koji će od travnja ove godine prevoziti bolesnike težak je oko 2 tone prazan a može ponijeti 1-2 tone tereta).

Gradska tvrtka Parkovi i nasadi su na zemljanoj površini izvan asfaltnog kruga posijali travu a na zapadnoj strani izvan ograde dodatno posadili nekoliko mladih stabala maslina. Kao ukras oko spomen-ploče ranjenim braniteljima posađeni su grmovi lavande.

Na ulazu u helidrom postavljena su klizajuća vrata koja s postavljenom novom ogradom zatvaraju cjelokupnu vanjsku granicu helidroma (oko 4000 m2) što onemogućava prilaz nepozvanim osobama te potencijalnim domaćim ili divljim životinjama', kaže dr. Kalilić.

Brigu o budućem funkcioniranju i održavanju preuređenog helidroma u koji je Ministarstvo zdravstva uložilo 850.000 eura, vodit će i koordinirati tehnička služba KBC-a Split koja je i do sada uspješno i odgovorno održavala helidrom od njegovog otvaranja 1992. 

'Nadamo se i vjerujemo da će primjenom novog projekta civilne Hitne helikopterske medicinske službe (HHMS) od početka travnja s helikopterima H145 na razini cijele Hrvatske na inicijativu Ministarstva zdravstva, obnovljeni helidrom KBC Split kao najveći i najzaposleniji u Hrvatskoj i dalje kao do sada zbog svoje blizine KBC-u Split uspješno obavljati svoju glavnu ulogu u omogućavanju što sigurnijeg slijetanja i uzlijetanja svih vrsta helikoptera danju i noću prevozeći akutno oboljele i teško ozlijeđene bolesnike iz svih dijelova Dalmacije a naročito s naseljenih otoka', zaključuje dr. Joško Kalilić.

Vaša reakcija na temu