Dalmatinski portal koristi 'kolačiće' za što trebamo Vašu privolu. Ako nam želite pomoći u prikupljanju podataka za analitičke odnosno statističke svrhe, molimo Vas prihvaćanje 'kolačića' za analitiku. Naša web stranica koristi i marketinške 'kolačiće' zbog pružanja marketinškog sadržaja za koje od Vas također trebamo privolu. Bit ćemo sretni ako se slažete s tim jer Vam tako možemo ponuditi najbolje korisničko iskustvo.

Saznaj više
Foto: Veljko Martinović NOVO ISTRAŽIVANJE: U Splitsko-dalmatinskoj županiji su najveći potrošači Britanci i Amerikanci

NOVO ISTRAŽIVANJE: U Splitsko-dalmatinskoj županiji su najveći potrošači Britanci i Amerikanci

Ocijenili su ponudu sa 6,7 od maksimalnih sedam, a najveća zamjerka im je promet i otpad

U Splitsko-dalmatinskoj županiji raste udio gostiju veće kupovne moći. Smanjen je udio novih gostiju koji dolaze prvi put, ali zato raste motiviranost turista gastronomijom, kulturom i umjetnošću. Izrazit je rast zadovoljstva svim elementima ponude, a posebno se istaknuo i rast potrošnje. Ovo su samo neki od naglasaka provedenog nadzora:’Stavovi i potrošnja turista u Hrvatskoj – TOMAS Hrvatska 2022./2023.’, s naglaskom na Splitsko – dalmatinsku županiju.

Posebno se istaknuo rast potrošnje. U usporedbi s 2019. godinom prosječni dnevni izdaci u SDŽ po osobi su porasli 82 posto. Prosječna dnevna potrošnje od 106 eura porasla je na 193 eura dnevno.

Zanimljivo je i da najviše troše gosti iz SAD-a, Švicarske, Italije i Engleske, a najmanje posjetitelji iz susjednih zemalja i domaći gosti. Znatna je razlika u potrošnji gostiju u Splitsko-dalmatinskoj županiji i onih koji borave u ostalim priobalnim područjima gdje se prosječno dnevno potroši 140 eura.

- U SDŽ dolaze aktivniji gosti što se vidi po njihovoj potrošnji koja je iznimno rasla u odnosu na 2019. godinu. Potrošnja je odraz i smještaja, ali mislim da se u vašoj županiji uspio privući novi segment gostiju s udaljenijih tržišta koja više troše. U usporedbi s drugim županijama, kod vas je i više onih koji su u prvoj posjeti - kazao je Ivan Sever, znanstveni suradnik u Institutu za turizam koji je rezultate prezentirao na sjednici Skupštine Turističke zajednice Splitsko- dalmatinske županije koja se održala u hotelu 'Le Meridien Lav'.

Nabrojao je brojne promjene i zanimljivosti, između ostalog, da je prosječno noćenje u Splitu za dan kraće nego Makarskoj rivijeri, gdje gost prosječno ostane osam noći.

Međutim, splitski turistički djelatnici mogu se pohvaliti rezultatima prema kojima je boravak u Splitsko-dalmatinskoj županiji ocijenjen sa 6,7 od maksimalnih sedam, dok je prosjek Jadranske Hrvatske 6,5. Međutim, postoje prigovori.

- Najveći problem kojeg su gosti istaknuli je promet, a posebno se ističe na područje Grada Splita i Splitske rivijere, dok u drugim dijelovima županije to nije toliko izraženo - rekao je znanstveni suradnik u Institutu za turizam. Požalili su se i na segment čistoće, odnosno nepropisnog odlaganja otpada koji je stranim gostima u našoj županiji posebno zasmetao. 

Županijska Turistička zajednica smatra da su veliki uspjeh povećanje broja noćenja predsezoni i posezone u odnosu na 2022. godinu. Tako je u odnosu na travanj i svibanj prošle godine zabilježeno povećanje od 23 i 29 posto, a u rujnu i listopadu - šest i 19 posto više noćenja. No, i tu postoje manjkavosti.

- Gosti izvan sezone su zadovoljniji s većinom elemenata turističke ponude ali im nedostaje gastronomskih i zabavnih sadržaja. To je sigurno element ponude na kojem bi se moglo poraditi - zaključio je Ivan Sever, znanstveni suradnik u Institutu za turizam.

- Imamo prostora za rad. Potrudili smo se detektirati koji su osnovni problemi i sada intenzivno na njima radimo. Zato smo i prekrojili sve naše natječaje za manifestacije, subvencije i posebne oblike turizma. Ove godine ćemo puno više sufinancirati sve ono što je u pred i posezoni. Isto tako, sve što je povijest, kultura, gastronomija - sve ono što je autentično - kazala je Ivana Vladović, direktorica TZ SDŽ. Naglasila je kako su u pripremi sjajni projekti koji će doprinijeti boljoj ponudi.

Osim predstavljenog istraživanja, okupljeni šefovi turističkih zajednica iz cijele županije izglasali su prijedlog Izvješća o izvršenju i realizaciji programa rada TZ Splitsko – dalmatinske županije za 2023. godinu s planom izvršenja, a jedna od važnijih točki bilo je izvješće o radu Turističkog vijeća za 2023. godinu koje je prošlo glatko.

- Statistički rezultati turističkog prometa zabilježeno je 3.873.857 dolazaka i 20.192.492 noćenja, čime smo se približili rekordnoj 2019. godini u kojoj su se ostvarili tek jedan ili dva posto bolji rezultati, na razini statističke pogreške - naglasila je Ivana Vladović jednu od ključnih i uvodnih informacija izvješća. Prošle godine su u blagom padu su bila naša tradicionalna tržišta - Njemačko, Poljsko i Češko, ali je Vladović istaknula da su u znatnom povećanju od 25 posto dolasci i noćenja gostiju iz Švedske i SAD-a.

U skupštini je sudjelovao i Stipe Čogelja, dožupan SDŽ koji je bio zadovoljan rezultatima u odnosu na rekordnu 2019. godinu.

- Često spominjem jednu novotvorenicu, a to je da stvaramo žive institucije u društvu koje se uključuju u društveni, kulturni i gospodarski život lokalne zajednice, a jedna od tih je upravo Turistička zajednica. One su preteča takvih djelovanja u jedinicama lokalne samouprave. Rade za dobrobit svoje zajednice, bile to humanitarne ili kulturne akcije, uvijek su tu i time pokazuju svoju dušu i autentičnost. Tako nas prepoznaju posjetitelji, strani i domaći - poručio je Čogelja. Osvrnuo se i na problem kojeg su primijetili i istaknuli naši gosti - otpad.

- Lećevica će biti gotova do 2026., odnosno prva faza i sama podloga. U drugoj fazi je postrojenje, a tražimo modele financiranja iz EU fondova. Činjenica je da će u Lećevicu doći razdvojeni otpad. Ne dolazi miješani komunalni otpad i moramo znatno poraditi na podizanju stope razdvajanja otpada koja nije na zadovoljavajućoj razini. Jedinice lokalne samouprave rade na tome, ali ako ne povisimo stopu razdvajanja otpada najmanje na 40 posto, 2026. godine ćemo imati veliki problem - zaključio je Čogelja.

Ako riješimo problem otpada, gosti će biti iznimno zadovoljni destinacijom. Ipak, glavni razlozi posjete našoj županiji je more, a baš zato najčešće odlaze na Brač i Vis. Priroda je kao motiv najčešće istaknuta na Makarskoj rivijeri. Split ima najveći udio city breaka i Touringa, a gastronomija je iznadprosječno istaknuta kao motiv na Visu, Braču i u Splitu.

U ovom longitudinalnom istraživanju obilježja turističke potražnje sudjelovalo je 14.632 ispitanika u 148 mjesta, a provodilo od lipnja 2022. do lipnja 2023. godine. U Splitsko-dalmatinskoj županiji u istraživanju je sudjelovalo 1943 ispitanika iz 30 gradova i općina koji su bili smješteni o hotelima, hostelima, obiteljskom smještaju i kampovima.

Vaša reakcija na temu